سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر ابتلا به دیابت بارداری و اختلالات فشار خون را افزایش می دهد

7اکتبر 2020- مطالعه اخیر محققان دانشگاه مک گیل، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را به عنوان یک عامل خطر مستقل برای دیابت حاملگی و اختلالات فشار خون حاملگی شناسایی کرده است. این بیماری که به عوارض متعدد تولید مثلی، از جمله ناباروری منجر می شود، از هر 10 زن در سن باروری، یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک، قبلاً با سایر شرایط نامطلوب پری ناتال- مانند مقاومت به انسولین- مرتبط شناخته شده بود. با این حال، در درک ارتباط بین این سندرم و عوارض نوزادی(neonatal complications)، شکاف اطلاعاتی قابل توجهی وجود دارد.

دکتر مایکل داهان، استادیار گروه زنان و زایمان در مک گیل و نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح داد: ما کشف کردیم کهPCOS ، یک عامل خطر برای ناخوشی و بیماری در بارداری است. ما اکنون می توانیم با کنترل شرایط زمینه ای، که مطالعات قبلی قادر به انجام آن نبودند، به طور دقیق خطر نسبی بیماریها در بارداری را که مرتبط با روند سندرم تخمدان پلی کیستیک است، تعیین کنیم.

محققان مک گیل با استفاده از پایگاه داده های هزینه های بهداشتی و استفاده از داده های پروژه بهداشت سراسری(HCUP-NIS) ، که بیش از 9 میلیون بارداری و زایمان را شامل می شدند، توانستند ارتباط بین ابتلا بهPCOS را در زنان باردار با شیوع فشار خون بالا در بارداری، بیماری تیروئید، چاقی، دیابت پیش از بارداری و دیابت حاملگی نشان دهند.

محققان همچنین دریافتند که زنان باردار مبتلا به PCOS بیشتر تحت درمان IVF قرار می گیرند و نرخ ناهنجاریهای مادرزادی در فرزندان آنها برخلاف همتایانشان که به PCOS مبتلا نیستند، بالاتر است.

دکتر Dahan، گفت: سندرم تخمدان پلی کیستیک، شایع ترین بیماری هورمونی در زنان در سن باروری است، مهم است که خطر سایر بیماریهای موجود را که اغلب در زنان مبتلا بهPCOS مشاهده می شوند، در نظر بگیریم، زیرا این خطرات تجمعی هستند و زنان و نوزادان آنها را در معرض خطر قابل توجهی از عواقب ناخواسته ی بارداری قرار می دهد.

تحقیقات بیشتری برای بررسی نقش مداخلات خاص در PCOS در تغییر خطرات در بارداری و زایمان در آینده انجام خواهد شد.

این مطالعه با عنوان "سندرم تخمدان پلی کیستیک به عنوان یک عامل خطر مستقل برای دیابت حاملگی و اختلالات فشار خون حاملگی است: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت بر روی 9.1 میلیون بارداری" توسط مایکل داهان و همکارانش درHuman Reproduction منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-polycystic-ovary-syndrome-gestational-diabetes.html